Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gry na Linuksie
#1
0
"Będzie Pan zadowoloooony" Wink
Z grami nie jest najgorzej - jeśli karta graficzna w Twoim laptopie obsługuje API Vulkan, to praktycznie cała biblioteka Steam jest dostępna.

Dyskusja wydzielona z oryginalnego wątku na temat "przygotowania do instalacji" https://forum.linuxmint.pl/showthread.php?tid=213.
Odpowiedz
#2
0
(26-04-2019, 21:36)Jenot napisał(a): Z grami nie jest najgorzej - jeśli karta graficzna w Twoim laptopie obsługuje API Vulkan, to praktycznie cała biblioteka Steam jest dostępna.
Możesz szerzej wyjaśnić, dlaczego akurat obsługa api vulkana gwarantuje obsługę, praktycznie, całej biblioteki Steama?
Odpowiedz
#3
0
(26-04-2019, 22:24)dedito napisał(a):
(26-04-2019, 21:36)Jenot napisał(a): Z grami nie jest najgorzej - jeśli karta graficzna w Twoim laptopie obsługuje API Vulkan, to praktycznie cała biblioteka Steam jest dostępna.
Możesz szerzej wyjaśnić, dlaczego akurat obsługa api vulkana gwarantuje obsługę, praktycznie, całej biblioteki Steama?

Chodzi o protona - valve połączył dxvk i wine w jedną całość, dzięki czemu directx jest tłumaczone na api vulkan "w locie" oficjalna lista gier wspieranych cały czas rośnie a dodatkowo w ustawieniach natywnego klienta steam można zaznaczyć opcję żeby proton był używany dla każdej gry - odblokowuje to możliwość instalacji i uruchamiania wtedy wszystkiego co mamy w bibliotece(wygląda to tak jak zawsze - żadnych dodatkowych okien czy grzebania w konfiguracjach) ale nie gwarantuje że gra się włączy albo będzie grywalna, na stronie ProtonDB można zobaczyć co już chodzi a także można zgłaszać własne spostrzeżenia.
Z tego względu vulkan musi być wspierany przez kartę graficzną. Smile
Oczywiście minusem jest to że zazwyczaj traci się trochę fpsów ale z tego co czytałem to jest parę gier, które w ten sposób na linuxie mają więcej fpsów niż na windowsie  Smile
Odpowiedz
#4
0
Cytat:Z tego względu vulkan musi być wspierany przez kartę graficzną. Smile
Oczywiście minusem jest to że zazwyczaj traci się trochę fpsów ale z tego co czytałem to jest parę gier, które w ten sposób na linuxie mają więcej fpsów niż na windowsie  Smile

Pod Windowsem nie gram, stoi on w zasadzie tylko do obsługi kilku programatorów, które nie mają obsługi pod linuksem więc straty FPS nie jestem w stanie potwierdzić. Zresztą moja karta graficzna ma spory zapas mocy, a gry w które gram nie są zbyt wymagające.
W Steam wystarczy zapisać się do betatestów i dostaniesz wersję ze Steam Play - to właśnie obsługa Vulkana. Moja biblioteka gier nie jest zbyt duża, ale to w co gram działa prawie idealnie (Atom RPG, Fallout New Vegas, Wiedźmin 1). Jedyna niedogodność to nieco zbyt czuła mysz w Falloucie.
Odpowiedz
#5
0
(27-04-2019, 11:05)Jenot napisał(a):
Cytat:Z tego względu vulkan musi być wspierany przez kartę graficzną. Smile
Oczywiście minusem jest to że zazwyczaj traci się trochę fpsów ale z tego co czytałem to jest parę gier, które w ten sposób na linuxie mają więcej fpsów niż na windowsie  Smile

Pod Windowsem nie gram, stoi on w zasadzie tylko do obsługi kilku programatorów, które nie mają obsługi pod linuksem więc straty FPS nie jestem w stanie potwierdzić. Zresztą moja karta graficzna ma spory zapas mocy, a gry w które gram nie są zbyt wymagające.
W Steam wystarczy zapisać się do betatestów i dostaniesz wersję ze Steam Play - to właśnie obsługa Vulkana. Moja biblioteka gier nie jest zbyt duża, ale to w co gram działa prawie idealnie (Atom RPG, Fallout New Vegas, Wiedźmin 1). Jedyna niedogodność to nieco zbyt czuła mysz w Falloucie.

Muszę się wtrącić, bo jeszcze niektórzy uznają, że Steam Play jest jedyną platformą do grania na linuksie w Windowsowe gry Tongue
Generalnie nie wiem czym jest Steam Play ( tzn wiem teoretycznie, ale nie empirycznie ) a na linuksie gram ( jak i moja była żona, a ona potrafi grać więcej niż ja ) w Windowsowe ( oczywiście nie tylko, bo coraz więcej gier wychodzi natywnie ) od ponad dekady i jest naprawdę przyzwoicie. Używam do tego praktycznie tylko i wyłącznie czystego Wine, czasem tylko nakładki Playonlinux, bo ma bardzo przyjaźnie zrobioną "wielowersjowość" wine, a niektóre gry lepiej działają na jakiejś starszej wersji wine.
A swoją drogą, to te gry które podałeś lepiej kupić na naszej polskiej platformie GOG, bo nie mają DRMu. Ja osobiście omijam Steama właśnie ze względu na DRM. Niemniej faktem jest, że jest to ( póki co, bo Epic zaczyna mu zagrażać ) największa platforma cyfrowej dystrybucji gier, więc i tych gier tam jest najwięcej w porównaniu do GOGa czy jakiejkolwiej innej platformy.
No i oczywiście żadna z tych gier co podałeś ( nie jestem pewien tylko co do Atom'a ) na pewno nie wymaga DXVK ( czyli też i Steam Play'a ) i normalnie działa na "zwykłym" wine. Generalnie Steam Play, to nic innego jak Wine z DXVK, nic więcej.

Edit:
Dobra, coś mi ten Atom nie pasował, ale nie miałem jak sprawdzić jak pisałem powyższe. Sprawdziłem teraz i na Steamie ( i GOGu ) ta gra jest dostępna natywnie na linuksa, więc jeśli grasz na wersji windowsowej przez Protona, to lepiej przełącz sobie na wersję linuksową Wink
Odpowiedz
#6
0
Gwoli formalności cały ten Proton to nic innego jak wine + dxvk + esync.

https://nocnypingwin.pl/wine-staging-esy...n-jak-zyc/

PS W ogóle to dużo osób chwali https://lutris.net/downloads/ . W gry nie gram więc się nie wypowiem.
Burble, Burble, Burble ... hahaaaaaaa Big Grin

Zasady obowiązujące na forum | Stare forum Minta R-O | Użyteczne linki
Odpowiedz
#7
0
(27-04-2019, 11:46)jury napisał(a): No i oczywiście żadna z tych gier co podałeś ( nie jestem pewien tylko co do Atom'a ) na pewno nie wymaga DXVK ( czyli też i Steam Play'a ) i normalnie działa na "zwykłym" wine. Generalnie Steam Play, to nic innego jak Wine z DXVK, nic więcej.

Tu nikt nie mówił, że wymaga.
Tu chodzi o to, że zamiast dokonywać translacji directx na opengl, robią to na vulkana, co wg tego co piszą, daje lepszą wydajność.
Zacytuję tu swoje materiały:
Cytat:Jedną z pierwszych nowości w roku 2018 było wydanie stabilnej wersji 3.0 narzędzia Wine, która wprowadza obsługę Direct3D w wersji 10 i 11.
Drugą z nowości w roku 2018 było wydanie nowego narzędzia DXVK dokonującego translacji Direct3D 11 na Vulkan.
Ta ostatnia nowość pokazała też, że wydajność tego narzędzia przewyższa, a w niektórych przypadkach znacznie, rozwiązania stosowane w Wine.

Trzecią nowością w roku 2018 było wprowadzenie narzędzia Proton ,zmodyfikowanej wersji Wine, które wprowadza możliwość uruchamiania gier Windows z poziomu linuksowego klienta platformy Steam.
To było w 2018, kiedy Wine jeszcze nie obsługiwało translacji do Vulkana (bez dxvk).

Jeśli chodzi o obsługę Vulkana w Wine, to pojawiła się ona dopiero w styczniu tego roku w wersji 4 wine umożliwiając translację z D3D12.
https://www.winehq.org/news/2019012201
Cytat:Wine 4.0 Released

January 22, 2019

The Wine team is proud to announce that the stable release Wine 4.0 is now available.

This release represents a year of development effort and over 6,000 individual changes. It contains a large number of improvements that are listed in the release notes below. The main highlights are:

Vulkan support.
Direct3D 12 support.
Game controllers support.
High-DPI support on Android.
The source is available now. Binary packages are in the process of being built, and will appear soon at their respective download locations.
Nie wiem jak to wypada w porównaniu z dxvk, ma ktoś już jakieś rozeznanie?

Z tego co widzę w wersji 4.6 wine zaczęli już pracować na wsparciem dla starszych wersji Directx D3D.
Widzę, że parę miesięcy braku zainteresowania z mojej strony tematem i już tak wiele się zmieniło.
https://www.winehq.org/news/
https://www.phoronix.com/scan.php?page=n...-Exploring
Odpowiedz
#8
0
Podlinkuję jeszcze tutorial do Lutrisa

https://www.linuxuprising.com/2018/09/ho...games.html

Edyta: Czyli Lutris to taki menadżer do wine + esync + dxvk , ale bez steam Big Grin
Burble, Burble, Burble ... hahaaaaaaa Big Grin

Zasady obowiązujące na forum | Stare forum Minta R-O | Użyteczne linki
Odpowiedz
#9
0
Nie tylko do wine.
https://404.g-net.pl/2014/11/lutris-3-6-...c-zwiazac/
To taki zbiór skryptów i metod instalacji, coś jak playonlinux dla wine, ale lutris poza wine obsługuje też inne programy (m.in. też steama)
Odpowiedz
#10
0
(27-04-2019, 14:03)ciastek1981 napisał(a): Edyta: Czyli Lutris to taki menadżer do wine + esync + dxvk , ale bez steam Big Grin

No trochę nie do końca. Osobiście nie próbowałem Lutrisa, ale z tego co czytałem o nim, to fakt, to taki manager, ale nie tylko do wine. To jest niby taki manager do gier ogólnie: natywnych, przez wine ( włączając Steam, Epic, Humble Store, GOG ... ) przez emulatory przeróżne, i tak dalej. Generalnie to ma być taka platforma/wybieraczka do gier. Ja to widzę jako taki Playonlinux, ale nie skupiony wyłącznie na wine, i tak jak w Playonlinux nie trzeba nic konfigurować, są przygotowane gotowe skrypty, które się uruchamia i one wszystko instalują i konfigurują. Muszę to kiedyś spróbować z ciekawości.

Edit:
dedito mnie uprzedził, można usunąć ten wpis
Odpowiedz


Skocz do:




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości